Den følgende historie handler om en dansk dreng Kim, som allerede på et meget tidligt tidspunkt blev stemplet som et problembarn, og skolen var med til at stemple drengen og fik malet et skræmmende billede af ham.Vi havde ingen daglig kontakt med den skole, han gik på. Det var fra andre drenge, at han havde hørt om Blæksprutten. Det var dog ikke nemt for ham at komme til os og bede om hjælp. Alligevel fik vores opsøgende medarbejder kontakt med ham ved et lokalt arrangement. Drengen opsøgte ikke selv medarbejderen, men da arrangementet var slut, ville han og nogle andre ikke hjem.

De forsøgte at få en snak i gang med medarbejderen. Han var meget interesseret i at høre om Blæksprutten, fordi han ikke havde noget fritidstilbud. Han blev lovet, at Blæksprutten ville kontakte hans familie og fortælle, hvad Blæksprutten var.

Da medarbejderne kom, viste det sig, at familien som så mange andre havde hørt en del om vores arbejde via andre forældre og medierne. Deres indtryk var både positivt og negativt. Vores interesse for dem var med til, at de fortalte om de vanskeligheder, de havde vedr. Kims skole.
Drengen havde i et frikvarter diskuteret med en anden dreng. Det havde udviklet sig til slagsmål, og en forbipasserende lærer var blevet indblandet. Det førte til alvorlige problemer i skolen, og man så helst, at der blev fundet en anden skole til drengen, da han blev opfattet som voldelig.
Jeg har kendskab til en række unge, og jeg er efterhånden god til at skelne mellem, hvem der kan finde på at bruge vold, og hvem det ligger fjernt. Det var dog svært for mig at se, at denne dreng var en voldelig type, fordi han var meget forsigtig og tilbageholdende og havde svært ved at sige sin mening – selv i en lille gruppe.

Efter samtalen blev vi enige om, at han fremover var velkommen i Blæksprutten, uden at han dog var blevet visiteret som primær dreng. Senere meldte skolen klart ud, at han skulle skifte skole, og han blev placeret på et skoleprojekt for børn, der har svært ved at klare sig fagligt og socialt.

Han skulle dog komme i Blæksprutten, og vi aftalte med familien, at de var velkomne til at henvende sig, hvis de havde brug for det.Efter et stykke tid blev vi orienteret om skoleskiftet, da familien ringede om noget mere alvorligt. Nærpolitiet kædede drengen sammen med graffiti i området.

Muligvis var det Kim og nogle kammerater, der havde tegnet på skoler og andre offentlige institutioner. Drengen kom fast hos os nu, og vi blev klar over hans problemer. Drengen blev da visiteret til Blæksprutten som primær dreng.

 

Mine ydelser

Som konsulent, familiebehandler, konfliktmægler, supervisor og foredragsholder samarbejder jeg med jer med udgangspunkt i den konkrete sag.

Se mere under mine ydelser