Pædagogisk tilgang til unge
P = Problem R= Ressource S= Succes
P = Problem ønskes illustreret med en eller flere voksne sammen med børn eller unge. Følgende elementer skal indgå i illustrationen:
- Børn/unge er vrede, aggressive og voldelige mod hinanden. De kan også kaste stole efter de voksne.
- Børn/unge vender ryggen til de voksne.
- Børn/unge står uden for fællesskabet.
- De voksne er kede af det og hiver sig i håret.
R = Ressource ønskes illustreret med, at de voksne får øje på noget bag vreden, aggressiviteten og volden. Følgende elementer skal indgå i illustrationen:
- Børn/unge har ressourcer, fx kan de være gode til at hjælpe med at lave mad, dække bord eller til at spille fodbold.
- Børn/unge vil gerne med i fællesskabet, de holder de voksne i hånden og er glade.
S= Succes ønskes fx illustreret med disse elementer:
- Børn/unge spiller fodbold, og den, der var vred, aggressiv og voldelig, er midt på banen med en fløjte i hånden som dommer.
- Børn/unge er glade og i centrum på fodboldbanen.
- Børn/unge er sammen med voksne og andre børn/unge, og alle er glade.
At samarbejde med mig
Når jeg indleder et samarbejde om støtte til et ungt menneske, inddrager jeg relevante instanser
Eksistentiel psykoterapi
Eksistentiel filosofi med fokus på livets grundvilkår, er omdrejningspunkt for mit arbejde.
Metoden til § 20-undersøgelse
Kommunale myndigheder, der har brug for at undersøge familiers og børns forhold...
Pædagogisk tilgang til unge
Forældre og fagfolk har tendens til ofte kun at se børn og unges problemer.
Relationskompetence
At anerkende, bevidstgøre og fokusere på individuelle ressourcer, er afgørende...