Medforfatterskab

Jeg har medvirket til forskellige udgivelser, hvor jeg skriver om udsatte familier, børn og unge samt forskelle mellem etnisk og dansk opdragelse. Desuden har jeg medvirket i en film om mønsterbrydere.

Stemmer

Forlag: Ind-sam, 1998.

Essay: Integration, kultur, vold, ungdom.

Redigeret af Torben Svendrup, Ph.d.

Indhold:

Forord
Kultur – humanisme – integration
Forstå mig dog!
Voldens mange ansigter
Børnene er vores fremtid

Ahmet Demir har skrevet artiklen
“Forstå mig dog!”

Hvis er barnet?

Forlag: Forlaget Børn & unge.

Ahmet Demir har skrevet “To opdragelsesmønstre mødes”.

Forord til denne:

Med baggrund i sig selv og sit professionelle arbejde i Danmark, beskriver Ahmet Demir i sin artikel, hvor svært det er for de unge etniske med tyrkisk og kurdisk baggrund at lade sig integrere, fordi forældrenes værdier og holdninger ofte kolliderer med et dansk postmoderne syn.
Denne artikel handler om, hvad de etniske forældre mener, er væsentligt i opdragelsen af deres børn i et postmoderne samfund som Danmark. Hvordan dette ofte kolliderer med den danske opdragelseskultur, og hvilke vanskeligheder dette giver deres børn i deres opvækst. Men artiklen peger også på den skjulte diskrimination, som den etniske gruppe møder i Danmark.

Samvær – Selvværd – Ligeværd

Forlag: US-centeret.

Ahmet Demir har skrevet “Tænk dig om !”

Indledning til denne:

Denne artikel omhandler marginale familier, børn og unge – med hovedvægt på de muslimske etniske. Overskriften vil enten provokere eller få nogle til at tænke dybere.

 

 

Mønsterbrydere og de professionelle

– om at bryde den sociale arv og få den støtte der er brug for

Udgivet i samarbejde med BUPL og Det Kriminalpræventive Råd 1996 Selv om filmen er nogle år gammel, mener jeg stadig at indholdet er aktuelt. Emnet social arv, drøftes dagligt blandt en del professionelle og i særdeleshed på uddannelsesinstitutioner. Der diskuteres, hvordan pædagogiske institutioner kan være med til at støtte, vejlede og arbejde med børn og unge, der “hænger fast” i deres sociale arv.

I filmen er det interessant at se, at to unge med egne ord fortæller om deres opvækst. De fortæller blandt andet, hvem og hvordan professionelle har været med til at støtte dem i at bryde deres sociale arv. Jeg anbefaler den til institutioner til brug for inspiration i deres interne pædagogiske diskussioner.

For at for fat på filmen, kan henvendelse rettes til BUPL eller Det Kriminalpræventive Råd.