“Historier fra virkeligheden”

For at vække læserens interesse for, hvordan de kan støtte udsatte familier, børn og unge tog jeg udgangspunkt i min egen pædagogiske dagligdag for at skabe et inspirerende billede af virkeligheden.

Uddrag af kapitler – konkrete cases

1: Troels – savner sin far

Her vil jeg med en konkret historie beskrive, hvordan jeg forsøgte at få en dreng – lad os kalde ham Troels – til selv at formulere sine problemer, samt håndteringen af disse i samarbejde mellem drengen , familien og mig.
Det handler om Troels på 14 år, som. Læs mere

2: Hvordan døde Hans’ far?

En dag i min ferie blev jeg kontaktet af en kollega. Nogle drenge havde været ude og lavet indbrud, og en af vore A- drenge havde været med. Efter at han nu var blevet afhørt af politiet, fik han besked på at møde næste dag i Blæksprutten. Drengens forældre var i panik over sønnens indbrud og kontakten til politiet, og de syntes at situationen var håbløs. De kunne desuden se, at de andre.  Læs mere

3: Mürsel – dansker eller bare “perker”?

Denne historie handler om en 14-årig indvandrerdreng. Jeg kalder ham Mürsel. I 3.klasse oplevede lærerne, at der var problemer med Mürsel, bl.a. havde han svært ved at koncentrere sig, og han havde voldsomme konflikter med sine klassekammerater. Skolepsykologen. Læs mere

4: Süleyman – et anderledes råb om hjælp

Tværfagligt samarbejde og utraditionelt, pædagogisk arbejde giver nogle andre muligheder, end dem man har i det almindelige, pædagogiske arbejde. Det utraditionelle i denne sammenhæng går ud på, at Blæksprutten samarbejder med lokal institutioner og frivillige folk fra foreninger og beboere i forbindelse med forskellige arrangementer. Det var ved et af disse arrangementer at Süleyman. Læs mere

5: Mustafa – et resultat af en mors frygt og magtdemonstration

Denne historie handler om en indvandrerdreng, som jeg vil kalde Mustafa. Drengen var ikke visiteret til Blæksprutten, men jeg kendte ham via det opsøgende arbejde på gadeplan. En formiddag skulle en kollega og jeg en tur til skolen for at hilse på de indskrevne drenge i Blæksprutten. Læs mere

6: Sami – en sand Sorteper

Historien handler om en ung indvandrer, som jeg i det følgende vil kalde Sami. Hans historie er interessant, idet man ser, hvordan hans skolegang udvikler sig, samt hvordan hans familie forholder sig til hans socialisationsproblemer i det danske samfund. Fra Sami var 11 år brugte han Blæksprutten som værested efter skoletid. Via vores kontakt. Læs mere

7: Kim – Er der overhovedet nogen, der vil have mig?

Den følgende historie handler om en dansk dreng Kim, som allerede på et meget tidligt tidspunkt blev stemplet som et problembarn, og skolen var med til at stemple drengen og fik malet et skræmmende billede af ham.Vi havde ingen daglig kontakt med den skole, han gik på. Det var fra andre drenge, at han havde hørt om Blæksprutten. Det var dog. Læs mere

8: Jakob – “Er jeg fars eller mors dreng?”

Jakob er en dansk dreng, som gik på et kommunalt skoleprojekt for elever, som havde svært ved at klare sig i en normal klasse. Efter 7. klasse blev han anbragt på en kostskole uden for kommunen. Jakob og især hans mor var meget skuffede og utilfredse med skolens faglige tilbud. Moren mente, at Jakob fagligt ikke. Læs mere

9: Mathias – “Jeg har altid været far for mine søskende”

Mathias kom fra en familie med tre søskende, hvor han var den ældste. Moderen var førtidspensionist. Mathias var overvægtig, fagligt svag og var blevet moppet fra lille. I perioder var han usikker på, om nogen voksen kunne lide ham. Mathias store lidenskab var fodbold. Læs mere

Mine ydelser

Som konsulent, supervisor, konfliktmægler, foredragsholder og familiebehandler samarbejder jeg med jer ud fra den konkrete sag.
Se mere under YDELSER