Marts, 2023

01mar17:0019:00Hvordan effektiviseres samarbejdet mellem personalet og forældre fra etniske minoriteter?

Event detaljer

Disposition

 Oplæg for Børnehuset Kastanjen og Mern Børnehus

Introduktionsmøde for nystartede børns forældre

  • Med hvad og hvordan kan institutionen bidrage til børnenes personlige, sociale og kulturelle udvikling?
  • Forventningsafstemning mellem personale og forældre (helst kort og præcist).
  • Præciser og hold fast i mødetidspunkter, disciplin og fravær fra møder.
  • Gør forældrene opmærksomme på, at nogle møder er obligatoriske. De kan ikke forhandle sig til aflysning af eller blive væk fra møder af alvorlig karakter.
  • Professionel tolkebistand, hvis forældrene ikke kan tilstrækkeligt dansk.

Krav og forventninger

  • Når personale og forældre kender hinanden, skal de ud fra barnets behov præcisere krav og forventninger til hinanden. Skriv ned punkt for punkt og følg op på emnerne.
  • Forældre skal deltage aktivt i bestyrelsen og fælles arrangementer. Fasthold, at forældrenes deltagelse har betydning for deres børns trivsel og udvikling, og at de har medansvar for institutionen.

Personalets køns betydning

  • Kvindelige medarbejdere skal vise professionel autoritet, når de møder fædrene.
  • Kvindelige medarbejdere skal holde fast i deres budskab, når de står over for fædrene.

Dialog mellem personale og forældre

  • Klare dagsordner, opsummering og sikring af, at forældrene har forstået, hvad der blev talt om.
  • Emner skal være konkrete og håndgribelige. Brug om muligt billeder og videoer, fx i forhold til tøj, der ikke passer til vejret og usund mad. Konkrete billeder/videoer medvirker til, at dialogen ikke baseres på holdninger og meninger, men på handlinger. Det skaber en positiv udvikling.
  • Professionel tolkning.

Opdragelsesforskelle

  • Opdragelsesforskelle mellem danske familier og familier fra etniske minoriteter.
  • Hvordan støttes forældre til at opdrage med fokus på børnenes personlige, sproglige og kulturelle kompetencer og deres selvstændighed?
  • Hverken fysisk eller psykisk vold er til forhandling. Her må præciseres, at der sendes fx underretninger, hvor forældrene ikke orienteres.
  • Institutionen skal støtte børnenes selvtillid og selvværd og desuden spørge ind til, hvordan forældrene støtter deres børn i forhold til selvtillid og selvværd.

Forberede børn til skolen

  • Hvad gør institutionen for at forberede børn til skolen?
  • Hvordan støtter forældrene deres børn?
  • Børns manglende og ustabile fremmøde giver højt fravær, hvilket har konsekvenser for deres trivsel i institutionen, deres personlige udvikling og ikke mindst for deres skolestart.

Effektiv kommunikation

  • I dialog med forældrene skal personalet tydeligt vise deres kompetencer i forhold til børns udvikling.
  • Forældrene må ikke have held med at afvæbne personalet ved at kalde dem ”racister”.
  • Personalet skal ud fra deres kendskab til børns behov stille krav til forældrene uden at tænke på kultur osv. Det handler om børns behov for tøj, mad, søvn, hygiejne osv.

Form

Jeg vil helt fra starten inddrage deltagerne i en dialog med mig og forsøge at give plads til temaer, der fylder. Jeg er konkret, handlingsorienteret og konfronterende på en konstruktiv måde.

 

Mere

Tid

(Onsdag) 17:00 - 19:00

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vi bruger cookies til at optimere vores service og målrettet markedsføring 🍪
X