Indholdsfortegnelse

Forord 7
Indledning 9
Målgruppe 11
Mit budskab 11
Præsentation af Blæksprutten 12
Introduktion til bogens kapitler 12
Definitioner 13
Kulturelle forskelle mellem etniske og danske unge 17
Er der forskel mellem danske unge og unge fra etniske minoritetsgrupper? 17
Hvad er forskellen? 17
Forskelle mellem dansk og etnisk opdragelse 20
Jeg vil slutte af med spørgsmålet om, hvad forskellen er 22
Danske og etniske unges fællesproblemer 24
Udviklingstendenser i etniske familier 25
Sociologisk udvikling 25
Feudalistisk og postmoderne samfund 25
Skolebaggrund 26
Tætte familierelationer i opløsning 27
Kvindens rolle fra hjemmegående til aktiv på arbejdsmarkedet 28
Kvinden i frigørelsesproces 30
Konklusion 31
Iagtagelser omkring II generations udvikling 31
Det forsømte køn: Fædrene 32
Forskellen mellem de to gruppers syn på institutioner og professionelle 34
Pædagogiske overvejelser vedr. metode 37
Metoden 37
Model 1: At bygge en relation 37
Mødet med familien og den unge 37
1: Anerkendelse 38
2: Fælles bevidsthed 38
3 – 4: Det pædagogiske arbejdes værdi/Ressourcer 40
5: Ansvar 41
6: Integritet 41
7: Forskelligheder 42
8: Mål: Kompetencer 42
Model 2: Følgende pædagogiske model er min egen og er en bekskrivelse af praksis i det daglige arbejde 44
Forklaring af modellen 44
Personlighed, trin 1 45
At være deltagende, trin 2 45
At være personlig indebærer 46
Teori, trin 3 46
Kritisk pædagogik 47
Faglige og samfundsmæssige forudsætninger for den professionelle, som arbejder med marginale unge 49
Metoden trin 4 51
Pædagogisk handling, trin 5 52
Oplevelse 52
Relation 52
Motivation 52
Konfrontation 53
Samtalerum 54
Fleksibel holdning til arbejdet 54
Almene pædagogiske aktivteter for børn og unge i Avedøre 55
Opsøgende arbejde 55
Konfliktløser i lokalmiljøet 55
Historier fra virkeligheden 59
1. Troels savner sin far 59
2. Hvordan døde Hans´ far? 71
3. Mürsel – dansk eller bare perker? 81
4. Süleyman – et anderledes råb om hjælp 97
5. Mustafa – et resultat af en mors frygt og magtdemonstration 109
6. Sami – en sand sorteper 121
7. Kim – er der overhovedet nogen, der vil have mig? 133
8. Jacob – er jeg fars eller mors dreng? 149
9. Mathias – jeg har altid været far for mine søskende 159
Konklusion

Omverdnens og institutionernes syn på de udstødte unge 169
Unges behov 172
Forventninger til de professionelle 173
Er det den eneste pædagogiske metode? 174
Inspiration til at formulere en grund- og efteruddannelse 176
Forældreuddannelse 177
Litteratur 179
Stikordsregister 183

Mine ydelser

Som konsulent, supervisor, konfliktmægler, foredragsholder og familiebehandler samarbejder jeg med jer ud fra den konkrete sag.
Se mere under YDELSER