Konstruktivt samarbejde med tosprogede forældre
Samarbejdet mellem tosprogede forældre, folkeskolen og ungdomsuddannelserne kan have sine vanskeligheder.
Hvilke pædagogiske handlemuligheder der for at minimere disse og skabe en konstruktiv dialog?
I dette foredrag bliver professionelle og skoleledelser inspireret til at udvikle nye metoder for forældresamarbejdet.
- Forældrenes, skolens og ungdomsuddannelsers syn på og forventninger til hinanden
- Er samarbejdsvanskeligheder kulturelt betinget?
- Effektive pædagogiske handlemuligheder for at styrke samarbejdet
Læs også om:
- Foredraget “Kultursammenstød – med børn unge og familier”
- Kursus for etniske forældre
Samarbejde mellem skole og tosprogede forældre
Følgende foredrag kunne være en god start for tosprogede forældres indskoling eller i det hele taget for deres børns skoleliv. Foredraget giver stof til eftertanke blandt forældrene og i skolen. I foredraget kommer jeg ind på nogle af de væsentlige elementer for børns vilkår derhjemme og i skolen.
God start på dit barns skolegang!
Samarbejde mellem skole og tosprogede forældre
Bl.a. forventninger til indskolingsbørnenes forældre
Undersøg følgende forhold, hvis du for første gang skal samarbejde med skolen:
- Hvad ved du som forælder om den danske skole?
- Hvad kender du som forælder til den danske skole og skolens formål?
- Har du som forælder den nødvendige viden om den danske skole?
Vilkår for en god start på børns skolegang
Børns trivsel derhjemme
- Forældrenes interne forhold
- Børns og forældres følelsesmæssige forhold
- Tid til børn og nærvær
- Børns relationer til søskende
- Børns sproglige stimulering, både på eget sprog og på dansk.
Børnene
- Barnets sociale kompetencer
- Barnets kendskab til andre børn, gik barnet fx i en dansk daginstitution?
Forældrene
- Helbred, både fysisk og psykisk
- Arbejde
- Økonomi
- Bolig
- Er vi som forældre forbilleder/rollemodeller for vores børn?
- Visioner for deres børn
- Forældrenes støtte til deres børn, så de opnår disse visioner
- Værdigrundlaget for børnenes skolegang
Samarbejde med skolen
- Hvilken betydning har skolen for dit barn?
- I nuet
- I fremtiden
- Ønske om at deltage aktivt i samarbejdet, fx deltage aktivt i møder, det sociale liv i skolen og forældrekonsultationer.
- Hvilke ideer har forældrene til samarbejdet med skolen?
- Har de som forældre konkrete ideer til at støtte deres børns læring og sociale liv i skolen?
Læs også om:
- Foredraget “Kultursammenstød – med børn unge og familier”
- Kursus for etniske forældre