Medarbejdere i pædagogiske, behandlings- og uddannelsesinstitutioner samt i sundhedssektoren, børn og familiegrupper, opholdssteder m.fl. prioriterer supervision i deres familiebehandling, undervisning og pædagogiske arbejde med børn, unge og deres familie.
Jeg har de sidste 30 år superviseret medarbejdere omkring bl.a. følgende temaer:
Personlig udvikling
- Medarbejderne vil have fokus på deres egne handle- og reaktionsmønstre og ud fra den konkrete situation undersøge læringen og udvikle nye pædagogiske handlemønstre.
- Samarbejde med kolleger og leder.
- Motivation og arbejdsglæde.
Faglig udvikling
- Inspirerende, processtyrende og igangsættende med oplæg for medarbejderne for at definere deres institutions visioner og værdier.
- Konflikthåndtering i forhold til børn og familie.
- Psykisk arbejdsmiljø, mobning.
- Krisehåndtering fx fysisk og psykisk vold mod medarbejdere og indbyrdes fysisk og psykisk vold mellem brugerne.
- Internt samarbejde mellem medarbejdere og ledere.
- Fokus på pædagogik og tilgang til behandling og undervisning, så den tilpasses brugerne.
- Indsigt i marginaliserede gruppers inklusion i samfundet.
- Fastholdelse af og støtte til børn og unge i pædagogiske tilbud og behandlingstilbud.
- Samarbejde og motivation til forældresamarbejde.