Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Opdragelsesforskelle mellem danske og etniske børn


Jeg tilbyder supervision, foredrag og kurser for professionelle
Foredrag for pædagogiske institutioners personale

Foredraget handler om forskellen mellem institutionernes og etniske forældres opdragelse af børn

Foredraget er for pædagoger, lærere og andre faggrupper, der arbejder i institutioner med børn med dansk og anden etnisk baggrund. I det daglige arbejde med børnene og i samarbejdet med forældrene er der nok udfordringer, og faggrupperne kan have brug for inspiration til at forstå de forskellige udfordringer, de står overfor.

I dette foredrag giver jeg mit bud på den typiske forskel i opdragelsen hos pædagogiske institutioner og i familier med anden etnisk baggrund. Foredraget kan tilrettelægges efter den enkelte pædagogiske institutions behov.

Følgende forhold afhænger af den enkelte families udvikling socialt, kulturelt og uddannelsesmæssigt.

Typiske forhold for børn med anden etnisk baggrund
  • Kollektiv familiekultur
  • Mekanisk menneskesyn
  • Idealopdragelsen er autoritær
  • Barnets selvstændighed. Der arbejdes ikke målrettet for at gøre børn selvstændige, alt bliver gjort for barnet.
  • Forældrenes mål med opdragelsen er ikke personlige, kulturelle og sociale kompetencer. De kommer med tiden
  • Dialog mellem familie, institutioner og børn bygger på subjekt – objekt-syn.
  • Envejskommunikation fra forældrene, der ser barnet som et objekt.
  •  Ingen traditioner for møder eller forældreindflydelse i institutioner, hverken i indhold eller udvikling
Typiske forhold for danske børn
  • Individuel familiekultur
  • Dialektisk syn
  • Idealopdragelsen opmuntrer til at være kritisk.
  • Barnets selvstændighed. Der arbejdes målrettet for barnets selvstændighed, barnet skal lære at gøre ting selv.
  • Familien målretter deres opdragelse mod personlige, kulturelle og sociale kompetencer
  • Der forventes samarbejde mellem familie, institutioner og børn gennem dialog og subjekt – subjekt-syn
  • Kommunikation mellem professionelle, genvejskommunikation
  • Lang tradition for forældremøder og indflydelse i institutioner, fx bestyrelser.

Læs også om:

  • Foredraget “Pædagogik der inkluderer udsatte børn og unge i skolen”
  • Foredraget “Forældresamarbejde i skolen med de tosprogede familier”
  • Konfliktmægling