Tosprogede forældre og folkeskolesamarbejde er temaer, der jævnligt bliver debatteret blandt lærere og politikere. Hvordan kan man få samarbejdet til at virke bedst mellem tosprogede forældre og skolen? Og hvordan kan forældrene og skolen bedst støtte børnene personligt, fagligt og socialt? Med følgende foredrag om en god start på skolegangen forsøger jeg her blandt andet at få tosprogede forældre til at reflektere over deres samarbejde med deres børns skole.
Samarbejdet mellem de tosprogede forældre og skolen er et væsentligt element for børns skolestart og skoleliv, så begge parter forventes at vise interesse for et effektivt samarbejde.
Min foredragsstil er direkte og med et konkret budskab. Mine erfaringer som underviser og foredragsholder viser, at forældre går fra mine foredrag med nyt input. Efterfølgende bliver jeg ofte kontaktet af nogle af de tosprogede forældre, som vil høre, hvordan de kan støtte deres børn.
Følgende foredrag kunne være en god start for tosprogede forældres indskoling eller i det hele taget for deres børns skoleliv. Foredraget giver stof til eftertanke blandt forældrene og i skolen. I foredraget kommer jeg ind på nogle af de væsentlige elementer for børns vilkår derhjemme og i skolen.