Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Foredrag for pædagogisk personale, der arbejder med udsatte børn og unge med etnisk minoritetsbaggrund

Dette foredrag henvender sig til lærere, pædagoger og medarbejdere i NGO’er, der arbejder med udsatte børn og unge med etnisk minoritetsbaggrund. Gennem mine mange år som foredragsholder har jeg mødt adskillige dedikerede fagpersoner, der yder en betydelig indsats for at støtte disse børn, unge og deres familier i deres hverdag på skoler og i pædagogiske institutioner.

Der kan dog opstå behov for ny inspiration og faglige input. Mit mål er at bidrage med netop dette – at inspirere jer til at udvikle og styrke den pædagogiske tilgang og de redskaber, der kan lette jeres arbejde. Samtidig vil jeg fokusere på, hvordan man kan opnå et effektivt samarbejde med forældrene og støtte børn og unge i deres inklusion i både institutionen og samfundet.

 Foredragets indhold og tilgang

Foredraget tager udgangspunkt i jeres behov og udfordringer. Min formidlingsstil er dialogbaseret, og jeg lægger vægt på at skabe plads til, at deltagerne kan dele deres erfaringer og udfordringer. Jeg vil inddrage jeres input og kombinere det med min egen erfaring fra socialpædagogisk arbejde og familiebehandling for at præsentere konkrete løsninger på de problemstillinger, I står overfor.

Selvom jeres behov definerer fokusområderne i foredraget, vil jeg overordnet berøre følgende temaer:

  • Indsigt i udsatte børns og unges familiemæssige baggrund.
  • Forståelse af årsagerne bag uhensigtsmæssig adfærd hos børn og unge.
  • Hvad der kræves af fagpersonale for at reducere uro og skabe stabilitet.
  • Fokus på det psykiske arbejdsmiljø for fagfolk.
  • Forventningsafstemning mellem forældre og institution.
  • Relationsarbejde som et centralt pædagogisk redskab.
  • Effektiv kommunikation mellem børn, unge og fagpersonale.

Formidlingsstil

Min formidling er konkret og baseret på cases, som gør det lettere at relatere til de udfordringer, I møder i jeres arbejde. For at understøtte mine pointer anvender jeg kunstneriske illustrationer, der giver et visuelt indblik i, hvordan børnene oplever deres hverdag – både i og uden for institutionen. Disse illustrationer hjælper med at tydeliggøre, hvad der skal til for at støtte børnene i deres udvikling og inklusion.

Jeg lægger vægt på en tydelig og direkte formidling, der engagerer deltagerne i dialog. Jeg værdsætter aktiv deltagelse og ser det som en vigtig del af foredraget, at vi sammen skaber en dynamisk og lærerig udveksling af erfaringer og perspektiver.

Læs om

Foredrag & kurser

Forstå børn og unges negative adfærd i skolen

Leave a comment