Pædagogik der fremmer inklusion af marginaliserede og udsatte børn og unge
Gennem en længere årrække har jeg oplevet, at forskellige fagpersoner i deres grund- og efteruddannelse og i den videre kompetenceudvikling i forhold til det daglige arbejde efterlyser pædagogiske metoder, der har en positiv virkning i forhold til inklusion af udsatte og socialt og kulturelt marginaliserede børn og unge.
I dette foredrag fokuseres på at give studerende og professionelle ny inspiration og konkrete redskaber, som I kan bruge i dagligdagen.
Disse er udviklet på baggrund af mine mange års erfaring med pædagogisk og terapeutisk arbejde med marginaliserede og udsatte familier, børn og unge.
Foredraget omhandler arbejdet med børn og unge med både dansk og anden etnisk baggrund.
Det tilrettelægges ud fra jeres ønsker og behov, og I er velkomne til at kontakte mig for en uforpligtende snak om mulighederne.
Hovedemnerne er:
- Hvad skal der til for at pædagogik har en effekt i forhold til marginaliserede og udsatte børn og unge, og hvad skal der til for at støtte dem?
- Hvad er de nødvendige fundamentale forudsætninger i professionelles personlighed, faglighed og metode?
- Hvad er de nødvendige fundamentale forudsætninger i skolens eller institutionens kultur?
- Præsentation af utraditionelle pædagogiske metoder
- Præsentation af konfrontationspædagogik