I det daglige arbejde møder fagfolk en del kompleksitet i pædagogiske eller undervisningsmæssige sammenhænge, men der kan også være interpersonel kompleksitet.

Disse kompleksiteter tager en del af vores energi, og hvis vi som professionelle eller ledelse ikke forholder os til det i dagligdagen og gør noget, vil den enkelte medarbejder eller leder efter min mening slås og bruge energi.

 

 

Den spildte energi har konsekvenser for børn og unge og ikke mindst for den enkelte professionelle.
Der er mange måder at forholde sig til komplekse, interpersonelle problemer og andre psykiske arbejdsmiljøer. Vi hører meget om coaching, supervision osv. Jeg har selv efterhånden superviseret forskellige faggrupper i en lang række år.

Min personlige erfaring med supervision viser, at supervision er en nødvendighed for professionelle og især folk, der arbejder i belastede boligområder med børn og unge, der har forskellige problemer. Jeg mener, at disse medarbejdere i pædagogiske institutioner skal have mulighed for supervision, så de kan holde ud og ikke mindst være effektive i deres pædagogiske arbejde.

I et godt supervisionsforløb spiller følgende forhold en væsentlig rolle:

  • At både ledelse og medarbejdere er villige til at modtage supervision
  • At der er interesse for, at supervision er en proces for både personlig og faglig udvikling
  • At supervisoren i starten bruger tid på institutionens mål og metoder samt får indsigt i praksis og undersøger, om der er fælles bevidsthed om institutionens mål og metoder
  • At ledelse og medarbejdere har drøftet, hvorvidt lederen skal være med til medarbejdernes supervision
  • At kemien er i orden mellem supervisor og medarbejdergruppen, der skal have supervision
  • At man ved start aftaler, hvornår man evaluerer, fx efter tre måneder
  • At personale eller ledelse er forberedt til supervisionens dagsorden, men med mulighed for at eventuelle aktuelle emner prioriteres.
  • At der er et tillidsforhold mellem supervisor og personale
  • At supervisoren taler et sprog, hvor medarbejderne kan følge med
  • At supervisoren forholder sig til det aktuelle emne, dvs. giver noget fra sig både teoretisk og praktisk, ikke mindst skal egen praktisk erfaring spille ind
  • At man hurtigt tager fat, hvis der er væsentlige, komplekse problemstillinger. Her har supervisoren væsentlig betydning ved at inspirere og skabe trygge rammer for personalegruppen, så de kan tage fat på de problemer, der tager meget af deres energi.

Læs mere om supervision

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vi bruger cookies til at optimere vores service og målrettet markedsføring 🍪
X