Jeg bliver gang på gang overrasket over udsatte børn og unges evne til at reflektere. Det har jeg har lyst til at dele med jer læsere, ud fra min baggrund, hvor jeg arbejder med både forældre og ikke mindst deres unge sammen mine ansatte dvs. en kontaktperson. Hvad er medvirkende til at denne refleksionsproces hos unge blev skarp og meningsgivende? Der kan være mange forhold som spiller ind, men ud fra den konkrete situation for den unge, mener jeg at følgende forhold er af afgørende betydning for refleksionsprocessen hos unge.

  •  At den voksne/professionelle, her tænker jeg på den ansatte, kan skabe kemi mellem den unge og den ansatte
  •  At den ansatte med sin udstråling viser interesse for den unge
  •  At den ansattes sprog er ”ungdommeligt” og ikke bruger mange fagudtryk
  •  At den ansatte ikke spiller journalist, dvs. udspørger den unge
  •  At den ansatte bruger et personligt sprog
  •  At den ansatte ikke kun spørger den unge, men også giver noget af sig selv til den unge
  •  At den ansatte i sin tilstedeværelse viser psykisk overskud
  •  At give plads til den unge på den unges præmisser, uden at være dommer overfor den unge
  •  At den voksne/professionelle er en rollemodel ud fra sin personlighed og faglighed og ikke mindst sin trivsel i samfund

Når den unge vender hjem til forældrene er det interessant, at jeg ofte bliver ringet op af forældre, fordi de ønsker at orientere mig om, at de er glade for, at deres unge kom hjem med en aha-oplevelse efter at have været sammen med min ansat og glæder sig til at være sammen med medarbejderen igen. Denne banale og basale refleksion fra udsatte unge får mig til at tænke over, at når fx kommuner eller andre myndigheder skal vælge, hvad de unges behov er, vil jeg opfordre myndigheden til, udover at fokusere på den voksen/professionelles faglige kompetence, også at sikre, at det ikke underminer kemien mellem den professionelle og den unge.

Når deres kemi passer sammen, er det min erfaring at det i mange tilfælde gør det nemmere at arbejde med til tider komplekse problemstillinger omkring den unge. I valget af professionel støtte til unge, som fx en kontaktperson for den unge, mener jeg at bl.a. følgende forhold spiller en væsentlig rolle i det pædagogiske arbejde:

  •  At den professionelle er ”ungdommelige” kan have den fordel, at da nogen af de udsatte unge har haft mange ældre professionelle i deres socialisering, er det, at den professionelle er ungdommelig, for nogle af de komplekse unge en hjælpe til at de hurtigere oparbejder et tillidsforhold til den professionelle
  •  At kontaktpersonen i samværet med den unge ikke er den styrende fx omkring hvad der skal ske for den unge, men hellere bruger tiden til at den unge selv øver sig på at kom med idéer til, hvad der

Tilbage til Ydelser

Tilbage til “Blog”

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vi bruger cookies til at optimere vores service og målrettet markedsføring 🍪
X