Süleyman - et anderledes råb om hjælp

Konflikter oplever vi i vores egen familie, det kan være mellem partneren og børnene. Vi oplever dem også på vores arbejdsplads, så vi har ikke mulighed for helt at undgå konflikter. Det kræver, at vi ser på konflikter som en anledning til at reflektere over egne handlinger i forhold til dem, vi er i konflikt med.

Det er en tendens ved os, at vi føler afmagt som forældre og voksne, når der opstår konflikt. Vi bliver utydelige og destruktive verbalt og nonverbalt. I faglige sammenhænge kan vi miste perspektivet på konflikten, og i stedet for at holde os til sagen, dvs. det faglige fokus, kommer vi til at gå efter personen.

Når forældre bliver verbalt og nonverbalt destruktive og går efter personen i stedet for at holde sig til sagen, kan det skyldes følgende forhold:

  • At forældrene er usikre på sig selv.
  • At forældrene er usikre på deres relation til partner og børn.
  • At forældrene er usikre på deres handlings konsekvenser for børn og partner.
  • At forældrene ikke har det nødvendige psykiske overskud.
  • At forældrene føler afmagt og er usikre på partnerens og børnenes reaktion.
  • At forældrene i pressede situationer og konflikter kan have en angribende attitude over for partner og børn.
  • At forældrene er utydelige med deres sprogbrug.
  • At forældrene ikke tager ansvaret for sin egen andel af konflikten.
  • At forældrene ikke er tydelige med deres behov og eget ansvar i forhold til konflikten.

Når kolleger bliver verbalt og nonverbalt destruktive og går efter personen i stedet for at holde sig til sagen, kan det skyldes følgende forhold:

  •  De føler sig arbejdsmæssigt pressede.
  • De føler sig uduelige eller inkompetente, når de samarbejder med gruppen eller personen.
  • De føler sig uønsket af kollegaen eller lederen og i perioder også af andre kolleger.
  • De er usikre på målet med deres arbejde.
  • De føler, der ikke er overensstemmelse med forventningerne mellem konfliktparterne.

Ovenstående forhold er ikke udtømmende. Mange andre forhold kan spille ind i konflikten. Min erfaring som familieterapeut og supervisor for forskellige fagfolk viser mig, at konflikter kan medvirke til at skabe udvikling for både dem, det handler om, og folk omkring dem. Min erfaring siger, at der er følgende muligheder for,

at konflikter kan håndteres på en konstruktiv måde:

  • At man finder rette tid og rum for dialog.
  • At man tror på, at der kan skabes forandring i forhold til konflikten.
  • En præcis dagsorden for det, der skal tales om.
  • At konfliktparterne er enige om denne dagsorden.
  • At man under dialogen jævnligt opresumerer for at tjekke, om partner, børn og kolleger har forstået budskabet.
  • Dialog med partner, børn og kolleger, hvor man sætter ord på og beskriver sine tanker og følelser.
  • At man i fællesskab definer nogle spilleregler for jeres dialog.
  • At man taler for sig selv.
  • At man fra starten af dialogen tydeliggør sin egen andel i konflikten.
  • At man tydeliggør, hvad man i dialogen forventer af sig selv.
  •  At være konkret, så man fx beskriver og ikke forklarer situationen.

Konflikthåndtering afhænger af hver enkelt familie og professionelle og deres konkrete kontekst. Min erfaring viser, at konflikter kan løses på en konstruktiv måde, men det kræver, at konfliktens parter tror på, at deres indsats er til gavn for dem, og at konfliktprocessen får parterne til at se nye sider af sig selv, som de kan reflektere over og udvikle for sig selv og ikke mindst for partner, børn, kolleger og arbejdsplads.

Når det er sagt, vil jeg ikke underkende, at konflikter kan være med til at dræne par og kolleger for energi og bevirke, at man mister troen på, at noget kan løse konflikten.

Jeg vil afslutningsvis sige, at en stor del af konflikterne løses via konfliktparternes tro på, at partner, børn og kolleger har betydning for en selv og fællesskabet. Derfor tager man fat i konflikterne og gør noget ved dem med konstruktive løsninger, der kan udløse positiv energi.

Jeg skal dog ikke afvise, at der også findes konflikter, som ikke bliver løst trods mange forsøg. Konsekvensen kan være, at man må vælge den løsning, der hedder adskillelse.

Læs om forudsætninger for konfliktmægling

Tilbage til “konfliktmægling”

Tilbage til “Blog”

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vi bruger cookies til at optimere vores service og målrettet markedsføring 🍪
X