Når jeg tænker på lægen, er de ord, der falder mig ind håb, tryghed, hjælp og et respektfuldt møde med patienten. Men der er også andre, der tænker det modsatte, fordi de ikke har oplevet lægen som kær og respektfuld.

Som bekendt har jeg i mange år arbejdet med socialt og kulturelt udsatte familier, børn og unge. Mit arbejde foregår hjemme hos familierne, hvor de føler sig trygge. Ved de møder deler de deres erfaringer med myndighederne med mig.

 

Kan det passe?

En sommerdag kom jeg ud til en familie, hvor moren virkede helt knust. Moren har i forvejen nok at slås med i forhold til sin familie, men hun kæmper en brav kamp for at skabe bedre vilkår for sine børn.

Jeg kan ikke lade være med at spørge, hvad der er sket, og hvorfor hun virker så ked af det.

Mor: Der er ikke noget. Jeg vil ikke belemre dig med, at jeg er ked af det”.

Ahmet (AD): ”Jeg har brug for at vide, om det er rigtigt, at du er ked af det. Sådan som du virker, har du svært ved at tale med mig. Du bestemmer selv, om du vil fortælle mig, hvorfor du er ked af det, men jeg bliver nødt til at vide …”

Mor: ”Hmm, hvad skal jeg sige?”

AD: ”Jeg vil høre, om du er ked af det”.

Mor: ” Jeg var ved lægen i dag, og det gjorde mig både ked af det og vred. Det er anden gang. I sidste uge var jeg også ved lægen, og tolken kom ikke til den aftalte tid. Så sagde lægen til mig, ”Du bor i Danmark, og så må du tale dansk. Hvis jeg boede i dit hjemland, ville jeg lære dit sprog. Vi vil ikke betale for din tolk, du må selv finde én”. Jeg gik derfra uden at være blevet undersøgt.

I dag var jeg der så igen sammen med én, der kunne tolke for mig. Jeg fortalte lægen, at jeg har ondt i mit ben. Så sagde lægen, ”du fejler ikke noget. Jeg vil ikke røre ved dine tæer, for der hvor du kommer fra, har man dårlig hygiejne. Der kunne være bakterier på dine fødder … Du fejler ikke noget.”

Jeg følte både første og anden gang, at lægen behandlede mig dårligt, og jeg kan ikke lade være med at tænke på, at lægen ikke så mig som et menneske. Jeg græd hele vejen hjem. Jeg var både ked af det og vred på lægen. Det kan ikke være rigtigt, at han behandler mig sådan pga. min etnicitet.”

 

Hvor er empatien og den faglige etik?

Den mor har i forvejen en del sociale og kulturelle problemer at slås med. Når hun kommer hos lægen, må hun forvente at blive mødt med empati, interesse og omsorg. Jeg skal ikke være dommer, men ud fra det, hun og tolken fortalte, var der ikke megen etik og medmenneskelighed.

Jeg har i mit mangeårige samarbejde med læger og andre faggrupper mødt mange, der udviser empati, interesse og omsorg, men den konkrete episode får mig til at overveje, om PLO burde sætte fokus på:

  •  forståelse for mennesker med anden etnisk baggrund end dansk
  • forståelse for og indsigt i patientens behov
  • forståelse for, at lægens verbale og nonverbale sprog har konsekvenser for patienterne
  • professionel etik i mødet med patienten
  • ikke at moralisere i forhold til patienterne

Jeg vil opfordre både PLO og andre, som har ansvar for lægernes efteruddannelse om i fremtiden at have fokus på, hvordan man møder patienter, der er traumatiseret – mennesker, der har mistet håbet og troen på fremtiden og mennesker, der har brug for lægens omsorg.

I mit mangeårige arbejde med udsatte familier, børn og unge og derigennem deres møde med lægen har jeg erfaret, hvor vigtigt det er, at lægen viser dem omsorg og behandler dem for deres smerter. Det er vigtigt for patienterne, at lægen har forståelse deres baggrund.

Jeg vil slutte med et citat fra en anden etnisk familie: ”Vi har verdens bedste læge. Lægen hjælper os rigtig meget, og vi får altid en hurtig tid. Når vi kommer hos lægen, lytter han til os og spørger, hvordan vi og vores børn har det. Vi opfatter lægen som et familiemedlem.”

Jeg mener, at dette citat tydeligt viser, hvad disse familier har brug for med hensyn til lægens møde med dem. Jeg opfordrer lægerne til at behandle patienterne med værdighed.

Tilbage til “Blog”

Læs også om:

Foredrag for hospitals- og sundhedspersonale.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vi bruger cookies til at optimere vores service og målrettet markedsføring 🍪
X